Scroll Top

Лецитин

Коктейл от фосфолипиди и мастни киселини за здрави клетъчни мембрани и по-бърз метаболизъм

Лецитинът е полезна добавка за всички, които силно ограничават мазнините в храната си и спортуват. Причината е в есенциалността на веществото, чийто основен вносител е лецитинът. Без холин тялото изпитва сериозни метаболитни затруднения, които трайно могат да влошат здравето му. Това прави лецитинът по-важен за покачващите килограми чрез ВВД, отколкото за отслабващите на НВД, понеже последните най-често си го набавят от храната.

 

В биологията лецитинът е дума за жълто-кафеникава субстанция, която можем да срещнем в клетъчните мембрани на клетките при различни животински и растителни тъкани. Там обикновено мастната смес включва коктейл от вещества: фосфорна киселина, холин, фосфолипиди, триглицериди (обикновени мазнини), сложни гликолипидни молекули, мастни киселини и глицерол. Като основен първичен ресурс за индустриално производство на лецитин се използват яйчени жълтъци и соеви бобове, където фосфатидил серинът е на сравнително най-високо ниво.

 

Какво е лецитин?

 

В сферата на спортното и здравословно хранене като лецитин се означава натурална субстанция, изградена от фосфолипиди (предимно фисфатидил холин) и триглицериди или директно се говори за фосфатидил холин.

 

Какво трябва да знаем за активните съставки на лецитина?

Основната съставка в състава на пакетираните добавки, съдържащи обработен лецитин, е натуралният фосфолипид фосфатидил холин. В по-малки количества са включени фосфолипидите: фосфатидил етаноламин, фосфатидил инозитоли и фосфатидна киселина (фосфатидат).

 

Доказани ползи от приема на фосфатидил холин (лецитин):

  • Осигурява градивен материал за клетъчните мембрани и така оптимизира обменните процеси;
  • Подобрява възстановяването след тренировъчни и физически активности с голям обем и продължителност;
  • Подобрява чернодробните функции при хора с хепатитни и други чернодробни заболявания;
  • Подобрява чернодробния метаболизъм при хора употребяващи алкохол;
  •  Подобрява работата на нервната система, в това число както на ЦНС така и на ПНС, оптимизира паметта.

 

Предположения и недоказани твърдения:

 

  • Промотира, подтиква към отслабване - макар лецитинът да подобрява функциите на клетъчните мембрани, няма данни дали приет сам по-себе си, ще увеличи тяхната активност. Ето защо за промотиране без налични доказателства би могло да се говори при хора със забавени чернодробни функции и сериозно затлъстяване;
  • Забавя атеросклерозата - нужни са повече и по-задълбочени изследвания.