Scroll Top

Съвети за правилно хранене, Съвети за домакинството

1 грам мазнини се равнява на 9 килокалории. Мазнините са съставка на храната, без която не можем.

 

Основни мастни групи:

Фосфолипиди - главният представител е лецитинът. Съдържа се в житни и бобови семена и зародиши, ядки, нерафинирани растителни масла, месо, риба, хайвер.

 

Стероли – Приемаме ги, когато консумираме гъби, зародишите на семената и нерафинираните растителни масла. Най-важни са животинските стероли − холестерол, сквален и техните производни. Богати на холестерол храни са яйчният жълтък, мозъкът, тлъстите меса и мастните произведения, пълномаслените млечни продукти.

 

Есенциални мазнини - доставят се от мазнините на риби и други морски животни. Потребностите от мазнините при здравословно хранене са в граници от 68 до 138г/24 часа в зависимост от пола, възрастта и физическото натоварване. При диетично и профилактично хранене енергийният дял на мазнините трябва да представлява по-малко от 30% от общия енергиен прием.

 

Мастноразтворими витамини - А, D, Е и К. Витамините А и D се съдържат само в животинските храни, а Е – предимно в растителните.

 

Триглицериди - Биологичната стойност на триглицеридите се определя от вида на техните мастни киселини - наситени, мононенаситени и полиненаситени.

 

Мастни киселини - Хранителните мазнини са единствените доставчици на мастни киселини, които изпълняват важни мембранни функции и играят ролята на разтворители и преносители на мастноразтворимите витамини А, D ,Е и К.